Monday 30 April 2012

one more

Bismillahirrahmanirrahim.

wah, lama GILA tak buat entry baru.Selalunya lah kan, terjadi macam ni kat aku :
1- tengah makan, or whatever suddenly idea popped out from my mine : 'ahah! nak ckp pasal ni dan bla bla '
2- then on computer, sign in  blogger dan click New Post.
3- bila start je nak type, arggh!! serious i was like.... ' mana pergi semua idea tadi??!! '  * troll face *

dan.................. akhirnya terdetik hati , nak share ni.
# sebenarnya post ni special dedicates to all my friends at Maahad.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

ha, awesome kan. dah lama nak buat benda ni dan akhirnya alhamdulillah jumpa kt FB. dan senang, PRINT OUT je, x payah susah2 buat. okay, sometimes bila fkir balik memang FB banyak kelebihannya bila digunakan dengan cara yang betul.dan memang pahala orang yang buat benda macam ni kat FB berlipat ganda. Hmmm...cuba kita teliti satu persatu Jadual tu.. semuanya berkait rapat dengan Asrama kan?yeah memang betul pun. kenapa aku ckp mcm ni? sebab kat Asrama je aku rajin buat benda2 mcm ni, sbb kt asrama jugak ramai orang buat.. tapi.... bila dah balik rumah.. DUSH. Di RUMAH,majoriti pelajar asrama tidak mengamalkan apa yang diamalkan di asrama. FACT. termasuk SAYA :D hmmm sebenarnya aku rasa aku sorang je yang x amalkan. lagi satu fakta yang menyokong fakta di atas ialah Banyak menghabiskan masa depan komputer. betul tak? ke .......... aku sorang je :O

Actually kita boleh je buat amalan di atas tanpa jadual ni. Tapi bagi sesiapa yang masih mentah ni MACAM AKU, boleh start secara perlahan-lahan dengan menggunakan jadual ni. lebih sistematik. 

selain daripada jadual ni, aku nak share jugak berkenaan program Syababul Huffaz dekat sekolah. Bagi pelajar F2, kene hafal Surah Al-Baqarah ayat 1-144 atau secara keseluruhannya Juzuk 1. dalam tempoh setahun. susah? Yeah mula2 aku memang rasa SUSAH GILA sebab ayat dlm Surah Al-Baqarah panjang lah... apelah...mcm2 alasan. memang aku lambat hafal. ada sorang sahabat aku ni dah sampai muka surat 8... aku terkedek-kedek lagi kat m/s 3. bila tengok die hafal banyak sangat dan laju gila aku pun mula tension........ tension sbb kenapa dia boleh laju hafal, kenapa aku lambat dan mcm2 lagi! 

suatu hari, aku masuk Perpustakaan Al-Zahrawi merangkap pusat sumbar kesayangan aku di mana dalam tempoh tiga minggu aku dapat masuk library ni hanya 3-4 kali =.='' ok stop2.
cari punya cari buku untuk dipinjam dan akhirnya terjumpa satu buku ni. memang tak fikir apa2 terus pergi counter dan ' Cik Miah, saya nak pinjam buku ni ' sambil tersenyum mcm kerang busuk tanpa sebab. then hari tu jugak aku start baca.... nak tau apa aku dapat? yeah!! melalui buku tu aku dapat jawapan yang aku cari selama ni !! :D :D ada satu part ni, aku baca mcm nak nangis. terharuuuuuuu.
" daripada Aisyah r.a Rasululullah SAW ada berkata : Bacalah mengikut   kemampuanmu. Allah tidak akan pernah jemu melainkan kamu jemu. Sesungguhnya amalan yang sedikit tetapi berterusan lebih mulia di sisi Allah... "
haaa! dah faham? kenapa kita susah atau slow nak hafal? sebab.. kita jarang menghafal. sooooooooo kesimpulannya kat sini... program Syababul Huffaz tu bukan tujuannya nak tunjuk siapa hafal laju, siapa hafal banyak dulu... tapi nak menggalakkan dan membiasakan kita menghafal .kita nak dapat pahala kan? Allah tak pandang hasil kita, yang Allah nilai adalah usaha kita. kita buat satu persatu dan slowly. bagi orang mcm aku ni, kalau buat sekaligus satu masa, tak kan tahan lama punya.. ingat, buat ikut kemampuan. biar sedikit tapi berterusan. mula2 hafal 1 baris ayat satu hari ke.. 2 baris ke..bila dah lama... kita dah terbiasa dengan benda ni.. baru lah upgrade sikit kepada 3 baris satu hari ke. ye tak? sooooooooooooooo... jom kita sama2 muhasabah diri balik   :')


# nanti aku bagi tips mudah nak hafal Al-Quran. sekarang x boleh sebab entry ni dah panjang sangat.

3 comments:

soohyunx said...

Thankyou Husna. You really help me. Thankyou :')

Husnasu said...

haha you are almost welcome ain :D :D

Unknown said...

Idola ni