Friday 17 August 2012

Hari Raya Preparation

Assalamualaikum, x jawab dosa kalau jawab sayang *maria elena*  and konnichiwa.

hari tu buat popia nestum, kali ni buat biskut cornflakes pulak. tapi yg popia tunjuk tutorial, kali ni punya x payah lah. malas sikit. tunjuk gambar cukup.




tahun ni, family aku buat kelainan. mcm tahun2 yg sebelum ni, ktorang hanya buat ketupat palas je. lagi senang ketupat segera jenama NONA. tapi sejak dah belajar buat ketupat daun kelapa dengan si kembar Tina Tini, why no we give a try? mula2 buat sebagai hiasan pakai kertas dan ribbon. try dulu takut x jadi. hihi


cang cang!! this is the real. kat dlm rumah ni aku sorang je yg reti buat. SUMPAH POYO GILA. then, angah pun berminat nak belajar. aku pun ajar. dah jd 2 org :')


Nak buat ketupat ni sangatlah simple. aku x de lah nak tunjuk TUTORIAL buat ketupat kat sini, sbb leceh kot. cuma kongsi apa yg korang perlu je lah. 

kawan-kawan hanya memerlukan :

- daun kelapa
- sepasang tangan
- kasih sayang
- kesabaran
- keberanian (ada ke? boleh la....)

skil-skil yang diperlukan pulak :

- sijil pendidikan seni peringat sekolah rendah
  (kalau boleh dalam bidang anyaman tikar)
- sedikit pengetahuan untuk membezakan yang mana hujung, yang mana pangkal bagi daun kelapa.

kat dunia ni ada berpuluh-puluh jenis ketupat. ketupat lembu, sate, jantung, kucing, bawang, segera dan....  banyak lagi. tapi aku dan angah hanya reti buat 4 jenis je iaitu jantung, bawang, sate dan kotak. ok lah tu kan?

1- ketupat Jantung

ni ketupat yang paling susah nk buat tapi aku suka sbb dia comel. o.O kenapa panggil jantung? haa sbb tgk gambar bawah tu. bentuk dia sejibik mcm jantung pisang kan.





2- ketupat Sate


3- ketupat Bawang

cing cing! ketupat ni pun susah sikit tapi aku suka jugak sbb comel jugak :'D


4- ketupat Kotak

ketupat paling simle dan mudah. setakat ni la.


taaadaaaaaaaaaaaa ketupat yang dah siap direbus selama 3-4 jam. 


so it's time to buat kuah kacang. :'D


Nak belajar anyam ketupat?
boleh tengok video ni :

or this :
kesimpulannya, anyam ketupat mmg best! you guys should learn this too!
soo that's all. Asslamualaikum dan Selamat Hari Raya!

No comments: