Saturday 4 August 2012

Muslim, Korea and Malaysia

Test test 1 2 3
Assalamualaikum and konnichiwa.

hey, you guys should watch this.

Pemeluk agama Islam pertama kali di Korea dilahirkan setelah beberapa warga Korea yang pindah ke Mancuria secara terpaksa di masa kekuasaan Jepang, mengontak pemeluk agama Islam yang sudah mapan di Mancuria. Namun, penyebaran agama Islam yang sesungguhnya dilakukan oleh pasukan Turki yang mengikuti Perang Korea sebagai tentara Perserikatan Bangsa-bangsa, PBB. Di tahun 1955 lalu Asosiasi Agama Islam Korea diresmikan dan imam pertama terpilih di Korea. Setelah mesjid pertama kali didirikan di daerah Hannam, Seoul di 1970-an, sejumlah mesjid didirikan di kota utama termasuk Busan, Daegu, Cheonju, Gwangju (di provinsi Kyeonggi), Anyang, dan Ansan. Di akhir tahun 2007 lalu, jumlah pemeluk agama Islam di Korea ditaksir sekitar 140 ribu orang.
 "Saudaraku di Malaysia punya banyak masjid. Di sini hanya ada satu masjid. Kadang-kadang, kami terpaksa solat di luar masjid kerana tidak mampu lagi menampung, "
Tiba tiba hati ni terdetik nak explore sikit pasal Islam di Korea, setelah TERjumpa video kt atas tu kt youtube. dan sebenarnya realiti di Korea, menjadi muslim di sana sangat tercabar. apatah lagi Korea ni   terkenal gila dengan industri hiburan Kpop. Kat sana susah cari masjid dan makanan Halal. jemaah- jemaah Muslim kat sana nak solat Jumaat, terpaksa berhimpit-himpit masuk nak dengar khutbah sebab masjid tak cukup.  realiti di Malaysia? boleh dikatakan Majoriti di Malaysia adalah penganut agama Islam, dan majoriti di setiap negeri, setiap daerah, kat mana2 lah kt Malaysia ni, senang kan nak cari masjid. kalau takde masjid, surau pun ada. tapi.......... adakah semua pemuda Islam di Malaysia pergi menunaikan solat Jumaat? Masjid di Malaysia dimegah-megah, tapi tak meriah, ye tak?
we should appreciate what we have, before Allah take it back.
Seoul Central Mosque, Itaewon
more about Islam in Korea - zainurrrashid.com
Proses perkebangan Umat Islam di Korea, makin hari makin bertambah, di Malaysia, peratusan umat islam yang murtad pulak semakin hari semakin meningkat, inikah yang kita mahu sebagai Umat islam di Malaysia yang kononnya dikatakan Negara Islam Contoh?
Kenyataan buat sekian kalinya Sheikh Al-Azhar, Dr Mohammad Sayed Tantawi yang mengatakan Malaysia merupakan contoh bagi negara Islam lain kerana mengamalkan ajaran sebenar Islam seharusnya menutup mulut sesetengah pihak yang masih enggan menerima hakikat tersebut.
selebihnya boleh baca kat sini - MYKMU.NET   jadi kat sini nak bagitau, jom kita sama-sama Doakan agar dakwah islam semakin mekar di korea, dan seluruh dunia, including Malaysia. di samping itu, kita sebagai Umat Islam pun akan terus meningkatkan prestasi diri untuk membantu dakwah Islam terus berkembang. Insya-Allah :')

No comments: